مرزهای زمینی ایران و عراق برای سفر اربعین

با توجه به خیل عظیم عاشقان اباعبدالله و علاقه‌مندان به سفر کربلا در ایام اربعین سالانه مرزهای زمینی ایران و عراق با نزدیک شدن به ایام اربعین آماده خدمت رسانی به زائران می‌شوند . امسال شش مرز زمینی برای تردد زائران ایرانی و زائرانی که از ایران وارد عراق می‌شوند، در نظر گرفته شده است .در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا با معرفی مرزهای زمینی ایران و عراق برای سفر اربعین تصویری کلی به شما همراهان خواهیم داد تا با توجه به مسافت  ، شرایط و ویژگی‌های هر مرز مسیرتان را برای سفر زمینی به کربلا به راحتی انتخاب کنید . این شش مرز در پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان قرار دارند.

این نکته را فراموش نکنید که هر زائر اربعین قبل از سفر باید وارد سامانه سماح شده و  اول خود را بیمه کند و سپس مرز خروجی خود را مشخص کند. اگر هنگام انتخاب مرز خروجی سامانه اجازه انتخاب مرز مورد نظر زائر را نداد به این معنی است که ظرفیت خروج زائر از آن مرز در روز مورد نظر پر شده و زائر باید روز دیگر یا مرز دیگری را برای ورود به خاک عراق انتخاب کند.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است امسال برای نخستین بار بلیت‌های بازگشت از سفر اربعین در سه مرز باشماق، خسروی و تمرچین پیش‌فروش شود. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری نیز از برگزاری دو مانور گسترده پیش از آغاز همایش عظیم اربعین خبر داد .

مرز مهران

مرز مهران در استان ایلام یکی از مرزهای پرتردد در ماه محرم و صفر محسوب می شود. مهران یکی از مهمترین مرزهای تردد زائران اربعنی حسینی است که دو پارکینگ اربعین با ۸۰ هکتار مساحت ظرفیت پارک حداقل ۱۰۰ هزار خودرو را دارد.

این مرز دارای ۱۰۳ گیت است و در استان ایلام، شهرستان مهران واقع شده است. فاصله مرز مهران تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز مهران زائران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند.

 

 

مرز شلمچه

مرز شلمچه نسبت به مهران در ایام منتهی به اربعین با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است . این مرز در استان خوزستان، شهرستان خرمشهر واقع شده و فاصله آن تا تهران ۹۲۰ کیلومتر، تا خرمشهر ۱۷ کیلومتر، تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر و تا نجف ۴۶۰ کیلومتر است. در اربعین پارسال تردد از مرز شلمچه نیز به‌صورت شبانه‌روزی بود . پس از گذر از مرز شلمچه باید از منطقه شلمچه و تنومه در عراق عبور کرده و وارد شهر بصره شده و پس از گذر از شهر سماوه به شهر نجف رسید . سال گذشته به دلیل اینکه راهپیمایی اربعین در فصل گرم بود ، هزار و ۶۸۵ مترمربع سایبان ثابت، سه هزار و ۷۶۰ مترمربع سایبان موقت، نصب مه‌پاش در معابر و توقفگاه‌ها و غیره تعبیه شد.

 

مرز چذابه

مرز چذابه نیز نسبت به مهران و شلمچه در ایام اربعین خلوت تر است بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب زائران جهت خروج از مرز باشد. این مرز در استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، شهر بستان قرار دارد. فاصله مرز چذابه تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. پس از گذر از مرز چذابه باید از شهرهای العماره، فجر، دیوانیه، شافعیه، و شامیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

 

مرز خسروی

 

این مرز هم در سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته  در ایام اربعین باز و در حال خدمت رسانی به زائران بود . مرز خسروی در استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین واقع شده و فاصله این مرز تا شهر کرمانشاه ۱۹۶ کیلومتر، تا تهران ۶۹۳ کیلومتر، تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است . پس از گذر از مرز خسروی باید از شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه، بغداد، کاظمین و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید . با توجه به اینکه این مرز با ترافیک ترددی کمی مواجه است می‌تواند انتخاب مناسبی برای خروج از مرز بدون شلوغی و ازدحام جمعیت باشد .

مرز تمرچین

مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر قرار دارد و فاصله مرز تمرچین تا ارومیه ۱۳۳ کیلومتر، تا تهران ۷۴۷ کیلومتر، تا کربلا ۶۴۵ کیلومتر و تا نجف ۷۱۰ کیلومتر است . پس از گذر از مرز تمرچین باید از شهرهای حاج عمران، چومان، سوران، اربیل، سامرا، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.شرایط آب و هوایی مطبول و معتدل این مرز به خصوص با توجه به قرار گیری ایام اربعین در فصل گرما باعث شده زائران زیادی این مسیر را برای سفرشان به کربلا در این ایام انتخاب کنند .

مرز باشماق

 

یکی دیگر از مرزهای زمینی ایران و عراق مرز باشماق است . این مرز در استان کردستان، شهرستان مریوان، روستای باشماق واقع شده و فاصله آن تا تهران ۶۱۷ کیلومتر، تا شهر مریوان ۱۸ کیلومتر، تا سنندج ۱۳۰ کیلومتر، تا کربلا ۴۶۳ کیلومتر و تا نجف ۵۴۸ کیلومتر است . پس از گذر از مرز باشماق باید از شهرهای پنجوین، سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

 

مطالب بیشتر درباره اربعین ۱۴۰۳ در مجله گردشگری بلیط اینجا :

ثبت نام اربعین

همه چیز درباره گذرنامه زیارتی

 

براای تهیه بلیط با بهترین شرایط و سفر به نقاط مختلف ایران و جهان به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

بسیار مفید و پرفایده👌

Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
1 ماه قبل

سپاس فراوان بابت مطالب مفید و آموزنده